Wensen en verlangens
Door Marieke van Vuure, begeleider & specialist basisonderwijs
Wij zijn een leeromgeving
VOOR HART EN ZIEL
Leren
Leren bestaat uit het je herinneren van dingen die al generaties lang in de ziel van de mensen wonen.
Socrates (470-399 v.Chr.)
Hart
Alleen met het hart kun je goed zien; het wezenlijke is voor de ogen onzichtbaar.
Uit: De kleine Prins – Antoine de Saint-Exupéry (1900-1944)
Ziel
Een organiserend principe dat ervoor zorgt dat een organisme groeit en naar iets streeft.
Aristoteles (384-322 v.Chr.)
Bij LOS Deurne geven we de kinderen de ruimte om te onderzoeken wat hun potentie is. Er zijn veel mogelijkheden en manieren om te ontdekken waar je hart sneller van gaat kloppen. Als kinderen er achter zijn waar ze goed in zijn, vragen zij ondersteuning zodat die potentie zich verder kan ontwikkelen.
Er kunnen factoren in het leven van een kind spelen waardoor potentie nog niet tot uiting kan komen. Bijvoorbeeld als je te vroeg moet presteren of onder druk gezet wordt en als gevolg daarvan te weinig hebt kunnen spelen en ontdekken. En soms ben je door allerlei redenen kwijt geraakt wat je wensen en verlangens zijn.
Je wilt als ouder natuurlijk het beste voor je kind. Soms komen de wensen die jij als ouder voor je kind koestert, niet overeen met de wensen en verlangens van je kind. Een kind kan zijn wensen soms niet meteen verwoorden. De meeste kinderen hebben droombeelden en verwachtingen. Het kan zijn dat je hier als volwassene geen idee van hebt. Mogelijk keur je de droombeelden van je kind af omdat je gelooft dat wat ze willen onmogelijk is? Heb je er weleens bij stilgestaan dat je de ontwikkeling van je kind op die manier mogelijk belemmert?
Het is heel natuurlijk dat we onze opvattingen over het leven op onze kinderen overbrengen. Als je zelf lang hebt gezocht naar wat je wil, hoop je dat het voor je kind makkelijker zal gaan. En als het je makkelijk verging in het leven dan begrijp je soms weer niet waarom je kind nou zo loopt te tobben. Het kan hierdoor zo maar gebeuren dat je als ouder een geweldig potje aan het projecteren slaat: “doe niet wat ik deed”, of “doe vooral wat ik ook deed”, of “doe wat mij niet gelukt is” en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Als het over ontwikkeling gaat, is projecteren, hoewel het zeer menselijk is, toch niet zo’n goed plan. We willen onze kinderen immers de kans niet ontnemen om hun leven in eigen hand te nemen. Leren door zelf te ontdekken, leren door fouten te mogen maken, vaak en veel. Dit stimuleert hun zelfvertrouwen en het geeft ze de zekerheid dat ze zelfs de meest onmogelijke zaken kunnen waarmaken.
Ga met je kinderen mee op ontdekkingsreis. Ga samen met ze op zoek naar hun dromen, wensen en verlangens. Vraag ze om toestemming of je hun dromen mee mag ondersteunen. Ga liefdevol om met het vertrouwen van je kind in jou. Respecteer hun beslissingen voor dit moment. En vertrouw erop dat je kind een innerlijke intelligentie heeft die het precies daarheen leidt waar het zijn wil.