Natuurlijk leren in het atelier

Door Anja Lucas, begeleider & specialist creatieve uitingen.


Ter voorbereiding van het FestivaLOS (een benefiet-evenement voor LOS, georganiseerd door onze oudervereniging Filos) maken we op LOS eigen “stempelkaarten”. Zelf vind ik het heerlijk om in het atelier bezig te zijn. Een stempelkaart maken is voor mij een middel om op een creatieve dynamische manier bezig te zijn met natuurlijk leren. Er waren twee leerlingen van 6 jaar die spontaan wilden helpen met het maken van de stempelkaarten. Ik heb me afgestemd op wat ik dacht wat op dat moment een passende manier van werken zou zijn voor deze kinderen. 


Het begon door heel simpel met waterverf en kwasten “gewoon” spetters op papier te laten ontstaan. Door voor deze aanpak te kiezen ontdekten de leerlingen dat je ook iets kunt creëren zonder dat het per se iets hoeft voor te stellen of hoeft te voldoen aan een “norm”. En door deze manier ontstond ruimte om jezelf gaande het proces steeds vrijer te voelen om te ontdekken wat je zelf kunt creëren. Hierdoor ontstond nog meer enthousiasme en meer zelfvertrouwen. Deze leerling van net 6 jaar zag een andere meid van 8 jaar het woord LOS schrijven op de stempelkaarten. Door het gevoel van zelf mogen creëren en dat het altijd goed is, durfde deze leerling voor het eerst het woord LOS na te schrijven. En zo zijn vele stempelkaarten door deze leerling beschreven.


Even later kwam een andere 6-jarige jongen naar het atelier en wilde ook helpen met het maken van de stempelkaarten. Hij wilde ook het woord LOS gaan schrijven. Hij wilde eerst even oefenen zodat de S goed geschreven werd. Want tja, een S is geen 5 volgens deze jongen. Zo werd er lekker geëxperimenteerd met grote en kleine letter “S” schrijven. Daarna tellen hoeveel kaarten we hadden. Kaarten tellen tot in de dertig en dan meerdere stapeltjes optellen. 

Tja, toen kwam vanzelf de interesse en de vraag van deze leerling: “als we alle kaarten verkopen hoeveel geld zou dat zijn?”. Dat zelfstandig uitrekenen was nog een stapje te ver. Omdat hij zelf aangaf dat hij niet wist wat 80 kaarten x €5 zou zijn. Toen hebben we samen op ons “oefenblaadje” dit in kleinere stapjes uitgerekend. Eerst hebben we het getal 5 acht keer onder elkaar gezet. Hij zag meteen dat het al makkelijker werd als je groepjes ging maken van 2 (5+5=10). Hij kon zien dat het antwoord 40 was. Daarna hebben het laatste stapje van de som ook samen gedaan. De 0 van 80 plak je achter het antwoord 40. “Oh, dan krijg je 400!. Wat fijn als het lukt om alle kaarten te verkopen, dan heeft LOS €400 verdiend.Als ik ook naar FestivaLOS kom en papa en mama willen het niet voor me betalen dan neem ik €10 mee. Kan ik 2 stempelkaarten kopen.”


Dus stempelkaarten maken voor FestivaLOS bleek een fantastisch middel om op een natuurlijke manier te ontdekken, spelen en leren ;-). Voor mij is het enorm genieten dat ik zie wat er gebeurt als ik op een creatieve dynamische manier afstem op de leerling en zo samen met kinderen in het atelier bezig ben. Dit is voor mij natuurlijk leren.