Schooltje spelen

Door Mariken Althuizen, begeleider & specialist science/scheikunde


Een nieuwe leerling die de overstap vanuit het reguliere onderwijs maakte, zei thuis tegen zijn ouders: “ik ga niet naar school, ik ga naar LOS”.


Al vanaf de eerste keer dat we onze plannen bespraken voor het starten van LOS, wisten we dat we het geen ‘school’ wilden noemen. School had voor ons veel associaties met alles wat wij bij LOS niet wilden: klassen, lesuren, juffen en meesters, vakken, … We kwamen tot de oplossing ‘leeromgeving’; een omgeving waar we allemaal (kinderen en volwassenen) mogen leren.


En dan kom ik op een ochtend Fantasia binnengelopen. Fantasia is de plek bij LOS waar de kinderen bouwen (met LEGO, Kapla, Knexx, Playmobil, …), waar hutten gebouwd worden en waar we meestal de kringen houden. Aan tafel zitten zes leerlingen. Drie ervan zitten al een paar jaar bij LOS, de andere drie zijn net begonnen. “We spelen schooltje”, roept één van hen naar mij. Ik maak een foto en zorg dat ik snel weer weg ben. Ik wil niet storen, want ze zijn lekker samen bezig. Ik vind het heel grappig: schooltje spelen in een leeromgeving die alles behalve ‘schools’ wil zijn. Maar ook dat mag natuurlijk bij LOS. En voor de nieuwe kids is het misschien wel de soepelste overgang naar terugkomen bij de eigen leer-kracht.