Knuffelkring

Door Mariken Althuizen, begeleider & specialist science/scheikunde


Tijdens mijn ontbijt open ik, zoals elke dag, Seesaw. Dit is de applicatie waarin we de portfolio’s van de kinderen bijhouden. We = de begeleiders en de kinderen zelf. En soms de ouders, als de kinderen nog jong zijn.


Een nieuwe post, van een ouder van een jonge leerling:

“Je hield een kring met je vier lievelingsknuffels. Iedereen mocht in 2 rondes zeggen wat hij vandaag wilde doen. Jij was secretaris.” 


Ik ben ontroerd door deze post. Er zitten ‘zoveel lagen’ in van wat we bij LOS doen en hopen door te geven aan de kinderen. 


Het meest opvallend natuurlijk: wat leuk dat hij thuis zelf een kring organiseert! Kinderen oefenen via hun spel met de ‘werkwijzen en gereedschappen’ van de maatschappij. De sociocratische kringen die we wij LOS houden om over alles met elkaar te praten en te besluiten, vinden ook hun weg naar het spel van de kinderen. Ook thuis.


En: ik zie dat hij steeds meer en beter gaat schrijven! Zonder dwang, zonder les, maar omdat hij het zelf wil en nodig vindt. Ik ken hem lang genoeg om te weten dat hij binnenkort veel vragen gaat stellen: “hoe schrijf je dit?” “en dit?” “en dit?”. Hij is super leergierig. En dat willen we graag zo houden!


Minder expliciet, maar niet minder belangrijk. Hier is een jongen die wakker wordt en de regie neemt over zijn eigen dag. Ideeën genoeg! En nee, hij vergeet niet te eten tussen alle activiteiten door. En zo ken ik hem ook 😀 😀 😀