Maatschappijleer bij LOS
Door Sanne van Dalen, leerling (16 jaar)
We wilden met een groepje graag maatschappijleer gaan doen. Sommigen om er later examen in te doen, sommigen gewoon omdat ze het leuk vinden. Ik weet nog niet zeker of ik er examen in ga doen, maar ik denk het wel. Ik vind maatschappijleer wel heel interessant. Ons groepje bestaat nu uit 5 leerlingen van 15 tot 18 jaar en één begeleider. Iedereen bestudeert zelfstandig de teksten in het boek. In de groep bespreken we actuele zaken (zoals laatst de toeslagenaffaire of de verkiezingen) en dan gaan we samen kijken hoe we het geleerde daarop kunnen toepassen. Hierdoor leer je ook goed hoe de begrippen uit de boek met de echte wereld verbonden zijn.
Wat we ook vaak doen is “Maatschappijleer 60 seconds”, een zelfbedachte variant van het spel “30 seconds”. We hebben kaartjes gemaakt waar een heleboel begrippen op staan, van diverse maatschappijleer-thema’s. We maken tweetallen en dan moet je binnen je team om de beurt uitleggen en raden welke begrippen op de kaartjes staan (5 begrippen per kaartje) zonder het begrip zelf te zeggen.