Van nood(t)zaak naar hartzaak

Door Inger Kniepstra, begeleider Regelmatig vind ik in de tuin walnoten als ik de planten aan het verzorgen of verplaatsen ben naar een plekje waar ze waarschijnlijk beter kunnen...

Mini-maatschappij

Door Mariken Althuizen, begeleider & specialist science/scheikunde 'cause grey is not a compromise It is the bridge between two sides.[uit songtekst “101010” van Sleeping At Last] De wereld zit vol...

Studeren en instructie

Door Mariken Althuizen, begeleider & specialist science/scheikunde Bij alles wat je doet en meemaakt, leer je. Je kunt niet niet leren. Dat is ons uitgangspunt. Soms kom je iets tegen...

Natuurlijk leren in het atelier

Door Anja Lucas, begeleider & specialist creatieve uitingen. Ter voorbereiding van het FestivaLOS (een benefiet-evenement voor LOS, georganiseerd door onze oudervereniging Filos) maken we op LOS eigen “stempelkaarten”. Zelf vind...

Leren lezen

Door Mariken Althuizen, begeleider & specialist science/scheikunde “Ik wil leren lezen”, zegt een leerling tegen me. “Oké”, zeg ik, “zullen we dan beginnen met woorden schrijven? Want wat je kan schrijven,...

Structuur versus ritme

Door Marieke van Vuure, begeleider  & specialist basisonderwijs Een veel gehoorde vraag van kijkers bij onze leeromgeving is: Bieden jullie wel genoeg structuur? Een algemene opvatting in het leven is dat structuur houvast...

Wensen en verlangens

Door Marieke van Vuure, begeleider & specialist basisonderwijs Wij zijn een leeromgeving VOOR HART EN ZIEL Leren Leren bestaat uit het je herinneren van dingen die al generaties lang in de ziel van de...

De ontwikkeling van kinderen volgen

Door Jan Heesakkers, directeur Montessorischool De Trinoom, Eindhoven. Als directeur van een Montessorischool waarbij “leer het mij zelf te doen” centraal staat, breng ik de manier waarop we kinderen willen volgen...