• All
  • Na LOS
  • stuurwiel
Je moet het wel durven

Door Mariken Althuizen, begeleider In juni werd het boek ‘Je moet het wel durven’ gepresenteerd tijdens de Democratische Scholendag. In dit boek* vind je verhalen van oud-leerlingen van 12 democratische scholen...

De laatsten van de eerste lichting

Door Mariken Althuizen, begeleider Wat waren het nog guppies toen we met LOS startten in januari 2017. Met een klein clubje van onze eigen kinderen en een paar andere kids begonnen...

Iedereen heeft recht op mijn mening

(laatste!) blog 10 in de serie ‘project stuurwiel’ Ja, je leest het goed. Iedereen heeft recht op MIJN mening. Huh?!? Tijdens de meningsvormende ronde is het de bedoeling dat je jouw mening,...

Het kan maar helder zijn

blog 9 in de serie ‘project stuurwiel’ Bij de bespreking van inhoudelijke agendapunten geeft de CONSENT-methode houvast. We doorlopen een vast stappenplan, en iedereen in de kring kan dat mee volgen...

Waar waren we gebleven?

blog 8 in de serie ‘project stuurwiel’ De titel slaat zowel op deze blogserie als op de functie van het stuurwiel zelf 😃. Het laatste blog is alweer bijna drie maanden oud,...

Een duik in de schatkist van de aankomstronde

blog 7 in de serie ‘project stuurwiel’ In elke stap van een sociocratisch kringproces zijn schatten te vinden. In deze blog nemen we een duik in de schatkist van de aankomstronde....

De schatten van de kring

blog 6 in de serie ‘project stuurwiel’ Aan het eind van ons vorige blog stelden we vragen die we in de laatste ronde van de kring stellen: Wat is voor jou...

Actief burgerschap: Samen mens zijn

Hoewel we weten dat onze leeromgeving al ruimschoots invulling geeft aan de burgerschapsopdracht van de overheid, zien we de opdracht van de overheid ook als een uitnodiging om opnieuw nog...

Een fijne kring

5e blog in de serie ‘project stuurwiel’ Aan het einde van iedere sociocratische kring evalueren we samen de kring. Tijdens deze evaluatieronde spreekt iedere kringdeelnemer om de beurt uit hoe de...

Veilige haven

4e blog in de serie ‘project stuurwiel’ In het vorige blog concludeerden we dat de CONSENT-methode voor ons als een veilige haven voelt. De gespreksetiquette en de structuur vormen de spelregels,...

SpelenderWijs CONSENT

3e blog in de serie ‘project stuurwiel’ De LOS-kring vormt het hart van onze kringorganisatie. Hier maken we, leerlingen en begeleiders, samen afspraken over onze leeromgeving. De CONSENT-methode zetten we als...

De tijd nemen

2e blog in de serie ‘project stuurwiel’ In ons vorige blog legden we uit waarom en hoe we onszelf de komende tijd, rustig maar gestaag, door woelige wateren willen sturen, op...

Mens-zijn en menselijkheid

Door Fanny van Gennip, begeleider 14 april 2023. 1200 mensen in “Theater de Spiegel” in Zwolle.  Het Thorbeckedebat 2023. Het is muisstil. Pieter Omtzigt vertelt. Wij, 3-LOS-ers, Sanne, Mariken en...

De LOS Kring

1e blog in de serie ‘project stuurwiel’ Bij LOS Deurne maken leerlingen en begeleiders gezamenlijk afspraken over alles wat er in onze leeromgeving gebeurt. Dit doen we in de LOS Kring...

Spiegeltijd

Door Annemiek Kamp, begeleider Een vast onderdeel in vrijwel ieder ochtendritueel. Even in de spiegel kijken. Hoe zie ik er uit vandaag? Hoe sta ik erbij? Is er nog iets...

Creëren wat we wel willen

Door Mariken Althuizen, begeleider Toen we begonnen bij LOS hadden we een visie: wij zijn een leeromgeving voor hart en ziel. Hoe dat invulling zou krijgen in de dagelijkse praktijk, daarover...

Doen alsof

Door Mariken Althuizen, begeleider “Wij doen politie en boefje. Ik heb net geld gestolen om een huis van te bouwen.” Als ik Fantasia binnenloop is dit het eerste wat een achtjarig...

Veilige bedding

Door Mariken Althuizen, begeleider Vooral ouders van heel jonge kinderen zijn nog wel eens bezorgd tijdens de oriënterende rondleiding bij LOS Deurne. Is het wel veilig genoeg voor hun kleine grut...

Natuurlijk leren op weg naar een examen

Door Annemiek Kamp, begeleider & specialist natuurkunde Staat het voorbereiden van en het doen van examens haaks op natuurlijk leren? Ja, grotendeels zeker. Toch wordt er ook heel veel natuurlijk geleerd...

Samen naar de Eksjen

Door Helena Kinds, begeleider >Bij LOS krijgen leerlingen de ruimte en verantwoordelijkheid die ze aankunnen. Zo ook twee jongedames, waarvan één had bedacht boodschappen te gaan doen bij een bekende winkel...

Gouden verbinding

Door Annemiek Kamp, begeleider & specialist natuurkunde Hoe creëren we samen voldoende geborgenheid in onze leeromgeving om kinderen een veilige plek te bieden om zich op een natuurlijke manier te ontwikkelen...

Maar wat leer je dan?

Door Mariken Althuizen, begeleider & specialist science/scheikunde Deze vraag krijgen we weleens. Of varianten ervan: hoe leer je dan? Wanneer leer je dan? Ik denk dat de mensen die...

Maatschappijleer bij LOS

Door Sanne van Dalen, leerling (16 jaar) We wilden met een groepje graag maatschappijleer gaan doen. Sommigen om er later examen in te doen, sommigen gewoon omdat  ze het...

Thuis is saai, LOS is leuk

Door Annemiek Kamp, begeleider & specialist natuurkunde We laten de carnavalsvakantie vervallen. Dit is het voorstel dat we bespreken in de kring van vandaag. Een aantal leerlingen wil niet...

Wat een team!

Door Fanny van Gennip, begeleider Hoe snel kan het gaan als het enthousiasme en de wil aanwezig is?! Negen enthousiaste kinderen van 5 t/m 13 jaar, organiseerden binnen een uur...

Knuffelkring

Door Mariken Althuizen, begeleider & specialist science/scheikunde Tijdens mijn ontbijt open ik, zoals elke dag, Seesaw. Dit is de applicatie waarin we de portfolio’s van de kinderen bijhouden. We = de...

De pooltafel

Door Eric Mijnster, begeleider & specialist intrinsieke motivatie en verhalen vertellen ‘Potje poolen?’ Ik kijk Twan in zijn ogen aan. Zijn blik verklapt dat hij niet voor spek en bonen wilt...

Ontmoeting met LOS

Door Hay Freriks, bezoeker van LOS (veertig jaar ervaring in onderwijs, management, coaching, training, bemiddeling en begeleiding; nu onderwijsinspirator) ontmoeting met LOS en de mooie mensen in deze mooie leeromgeving  ik fiets...

Ja! Ik ben een pollepel!

Door Mariken Althuizen, begeleider & specialist science/scheikunde Blijkbaar was het iets dat ik heel graag wilde, want mijn hart maakte een sprongetje toen enkele leerlingen van de kook- en bakkring me...

Emma en Plukkie in de flow

Door Fanny van Gennip, begeleider Hart, Hoofd en Handen in balans…. Een proces van verbinding, groei, vervulling en loslaten…… Haar contact met papegaai Plukkie was zo hartverwarmend, dat zij een huisje voor...

Schooltje spelen

Door Mariken Althuizen, begeleider & specialist science/scheikunde Een nieuwe leerling die de overstap vanuit het reguliere onderwijs maakte, zei thuis tegen zijn ouders: “ik ga niet naar school, ik ga naar...

Van nood(t)zaak naar hartzaak

Door Inger Kniepstra, begeleider Regelmatig vind ik in de tuin walnoten als ik de planten aan het verzorgen of verplaatsen ben naar een plekje waar ze waarschijnlijk beter kunnen...

Mini-maatschappij

Door Mariken Althuizen, begeleider & specialist science/scheikunde 'cause grey is not a compromise It is the bridge between two sides.[uit songtekst “101010” van Sleeping At Last] De wereld zit vol...

Studeren en instructie

Door Mariken Althuizen, begeleider & specialist science/scheikunde Bij alles wat je doet en meemaakt, leer je. Je kunt niet niet leren. Dat is ons uitgangspunt. Soms kom je iets tegen...

Natuurlijk leren in het atelier

Door Anja Lucas, begeleider & specialist creatieve uitingen. Ter voorbereiding van het FestivaLOS (een benefiet-evenement voor LOS, georganiseerd door onze oudervereniging Filos) maken we op LOS eigen “stempelkaarten”. Zelf vind...

Leren lezen

Door Mariken Althuizen, begeleider & specialist science/scheikunde “Ik wil leren lezen”, zegt een leerling tegen me. “Oké”, zeg ik, “zullen we dan beginnen met woorden schrijven? Want wat je kan schrijven,...

Structuur versus ritme

Door Marieke van Vuure, begeleider  & specialist basisonderwijs Een veel gehoorde vraag van kijkers bij onze leeromgeving is: Bieden jullie wel genoeg structuur? Een algemene opvatting in het leven is dat structuur houvast...

Wensen en verlangens

Door Marieke van Vuure, begeleider & specialist basisonderwijs Wij zijn een leeromgeving VOOR HART EN ZIEL Leren Leren bestaat uit het je herinneren van dingen die al generaties lang in de ziel van de...

De ontwikkeling van kinderen volgen

Door Jan Heesakkers, directeur Montessorischool De Trinoom, Eindhoven. Als directeur van een Montessorischool waarbij “leer het mij zelf te doen” centraal staat, breng ik de manier waarop we kinderen willen volgen...

Mijn grootste uitdaging is het mooiste cadeautje

Door Maleka Bent Jamaa, moeder. Mijn kind achter het behang plakken…. Kinderen kiezen hun ouders. Dat zeggen ze toch altijd? Daarnaast krijgen ouders de kinderen waar ze het meest van te leren...

Reality check

Door Mariken Althuizen, begeleider & specialist science/scheikunde I’m starting with the man in the mirror I’m asking him to change his ways And no message could have been any clearer If you want to...

In mijn eentje iets bereiken

Door Helena Kinds, moeder Uit het niets zegt Emma ineens: "ik vind het zielig!" Na enig doorvragen blijkt dat ze het zielig vindt voor de kinderen die nog in Sint geloven...

Niks moeten…?

Door Mariken Althuizen, begeleider & specialist science/scheikunde “Ik wil niks meer moeten”. Met die mededeling stappen nieuwe leerlingen soms bij LOS binnen, komend vanuit het regulier onderwijs. Doorvragend bedoelen ze dan...

Afstemmen met je tweede brein

Door Anja Lucas, begeleider & specialist creatieve uitingen Begin deze week was ik een ruimte passend aan het maken voor een beeldvormend gesprek (afgekort: BVG). Met de leerling in gedachten zou...

Over geluk & gelijk: ruimte & grenzen

Door Mariken Althuizen, begeleider & specialist science/scheikunde Tijdens twee momenten in de afgelopen anderhalve week maakte mijn hart een klein sprongetje. Het eerste moment was aan het einde van de oriëntatiemiddag voor...

Jede Stimme zählt

Door Tabea Zorn, Schools of Trust Op 20 en 21 juni ontvingen we Duitse gasten: Tabea Zorn, Florian Schnell, Jonas Hertwig en Bruno Ortiz. Zij bezoeken namens Schools of Trust diverse scholen...

Verwonderwereld

Verwonderwereld.nl is de website van Mirjam Stam. Haar oudste dochter is sinds april 2017 LOS-leerling. Mirjam schrijft blogs, ook over sociocratisch onderwijs en natuurlijk leren. Je vindt haar blogs hier. Via haar Facebook-pagina...

Een dag vol momenten

Door Mariken Althuizen, begeleider & specialist science/scheikunde “Eerst maar het koningshuis en dan persen?”, vraagt de ene 9-jarige aan de andere. Dat is een vraag die je vast niet op veel...

Groei & bloei

Door Mariken Althuizen, begeleider & specialist science/scheikunde Voel jij het ook? De lente komt er aan! Die heerlijke zonnestralen op je gezicht. De katjes in de knop. Krokussen en narcissen piepen omhoog...

Wachten is een werkwoord

Door Mariken Althuizen, begeleider & specialist science/scheikunde Op de laatste dag van dit jaar kijk ik terug op het avontuur dat we in 2017 gestart zijn. Op 9 januari openden de...

Unieke leeromgeving

Door Mirjam Stam, moeder Als kind zat ik op een voor die tijd heel vooruitstrevende basisschool. Een basisschool met een enorm speelplein, een bostuin, een vijver. Een kinderboerderij en een moestuin....

Een half jaar LOS

Door Sanne, leerling (13 jaar) Dit is mijn eerste blog en het voelt heel raar om iets over mezelf te schrijven. Maar ik ga mijn best doen :) Ik was één van...

Spelen is natuurlijk leren

Door Mirjam Stam, moeder Wanneer ik aan mensen vertel dat mijn dochter naar LOS gaat, dan wordt dat vaak heel logisch gevonden. Het past goed bij haar, ‘want ze leert graag’....

Het gebeurt op de trampoline!

Door Mariken Althuizen, begeleider & specialist science/scheikunde Vorige week brachten twee documentairemakers van Wondering School (Charlie Shread en Marianne Osório) een bezoek aan LOS Deurne. Ze filmden ‘het leven & leren’...

I feel like staying forever!

Door Charlie Shread, Wondering School. Hij bezocht LOS Deurne samen met Marianne Osório van 6 t/m 9  juni 2017 voor het maken van filmopnames voor een documentaire over sociocratische scholen. There...

Trotse oma

Door de oma van enkele leerlingen. Ik zie dat mijn kleinkinderen gelukkig zijn en dat ze zelfstandig hun eigen pad mogen kiezen. Ik ben een oma van 5 kleinkinderen en heb 2...

Het Dorp

Door Mariken Althuizen, begeleider & specialist science/scheikunde Uit het carillon in het torentje van het gemeentehuis van Deurne klinkt het melodietje van het bekende lied van Wim Sonneveld: Het Dorp. De...

Ouderkring

Door René Bouten & Paul Kniepstra, vaders. Afgelopen woensdagavond, 10 mei waren wij samen met een groep andere ouders van LOS-leerlingen te gast bij LOS in Deurne. Deze 'ouderavond' was wel...

Onze zoektocht naar een school

Door Mirjam Stam, moeder Toen onze oudste dochter een peuter was woonden we in een klein dorpje. In het dorp waar wij woonden hadden we de keuze uit twee scholen: een...

Een dag gelachen, is een dag geleefd

Door Mariken Althuizen, begeleider & specialist science/scheikunde Deze spreuk hangt bij LOS Deurne in het sociocratische hart van onze leeromgeving: de kringserre. En voor mij is dat een dagelijkse bevestiging waarom...